A window of opportunity

Ett grupparbete. Sjuorna är utspridda i hemvisten. Redovisning om ett par dagar. Flitens lampa lyser överallt, mer eller mindre starkt, men överallt. Till och med i gruppen som inte gjort särskilt mycket alls trots styrning, lotsning och vägledning. När kniven ligger mot strupen har de fått fart.

Dags för utevistelse. Hemvisten töms. Men en elev sitter kvar, uppkrupen på ett bord med papper, tejp, saxar och pennor runt omkring sig. Eleven som hälsar glatt varje dag men som aldrig söker sig till vuxna. Eleven som har en hård yta och mycket attityd och som gång på gång hamnar i konflikt med pedagogerna.

Jag inser där just då att jag har en öppning. Jag sätter mig på bordet intill eleven och frågar hur det är. Jag får ett lite svävande svar och tänker att jag fåt ta fram det tunga artilleriet om vi ska hinna innan resten av eleverna är tillbaka. Jag plockar fram mitt ”Frågebatteri för byggandet av en förtroendefull undervisningsrelation”.

-Vem är du? frågar jag.

Eleven tittar på mig. Jag hinner tänka i en sekund att inledningen till det där frågebatteriet nog behöver uppdateras en aning innan det kommer. Det formligen rinner ur hen. Ålder, intressen, familjeförhållanden, skolbakgrund, oro över att den där utredningen som ska förklara koncentrationssvårigheterna och impulsiviteten som fortfarande inte är gjord. Jag nickar, ställer några följdfrågor, hittar gemensamma intressen och testar om vi skrattar åt samma saker. Det blir ett bra samtal.

När vårt ”window of opportunity” lider mot sitt slut och vi hör de andra eleverna komma in på hemvisten igen säger jag:

-Vad vill du veta om mig då? Du får fråga vad du vill.
Då vänder sig eleven mot mig och säger med ett leende:
-Jag vet redan allt jag behöver. Jag vet att du bryr dig. Det räcker.

/Jannike

 

3 kommentarer

Kommentarrubrik

Stefan L

Stefan L

Gud vad fint Jannike!

Svara

Kommentarrubrik

Eva

Eva

Underbart! 👍😀❤️

Svara

Kommentarrubrik

Josephine Drakenberg

Josephine Drakenberg

Å! 💞

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*